15 aug 2013

FOOD Sugarfree?!

Vandaag keek ik de documentaire van Nova Zembla over het suikergebruik in Nederland. In ontzettend veel producten zitten suikers, niet alleen in snoep, koek en chocola. Maar ook in mijn favoriete woksaus, de makkelijke Knorr pakken, Optimel drankjes en het lekkere ovenverse en donkerbruine brood van de Jumbo. En als er dan geen suiker in zit dan zijn het wel vervangers. Veel mensen zijn onbewust suikerverslaafd en in mijn eigen omgeving kan ik mensen aanwijzen die hoofdpijn krijgen als ze hun dagelijkse hoeveelheid frisdrank vervangen door een suikervrijdrankje.

Ook is het bekend dat suiker wel degelijk invloed heeft op ADHD en andere problemen die mij ook niet geheel onbekend zijn. Suiker zou de verschijnselen van dergelijke aandoeningen sterker maken en veel kinderen met ADHD gaan gebaat bij een suikervrij dieet.
Als overal suiker in zit, zou ik dan zelf ook suikerverslaafd zijn vroeg ik me af. Die gedachte benauwde mij een beetje aangezien ik altijd het idee heb dat ik vrij en verslaafdloos door het leven ga (afgezien van smartphone gebruik, ook zoiets). En al die suiker maakt natuurlijk ook dik. Maar suiker hebben we ook nodig om te functioneren maar in fruit en groente zitten al een hoop (natuurlijke) suikers.

Een van mijn favoriete bloggers Esmee hield voor Grazia een paar maanden terug een suikervrije week en ontdekte allerlei afkickverschijnselen waaronder hevige zweetaanvallen. Daar schrok ik wel van, het klinkt als echte afkickverschijnselen. Suikervrije koffie en thee begint al te wennen, maar kant en klare woksausen, lekker brood, sladressings, (goedkope) vleeswaren laten staan lijkt me lastig maar ook vrij onpraktisch. Toch zie ik hier een uitdaging. Een week suikervrij, wat zou er met mij gebeuren? Wordt vervolgd..

Bron afbeelding: WeHeartit
Follow my blog with Bloglovin

2 opmerkingen:

Jennifer zei

Goed bezig, je zal merken dat je je veel fitter en minder opgeblazen voelt!
Vooral het afkicken van brood is een echte eyeopener voor mij geweest!
Ik eet nu al bijna een jaar zo clean en onbewerkt mogelijk en ik ben nog nooit zo fit en slank geweest.
Je kan eens een kijkje op mijn blog nemen voor nog meer tips en recepten!

Liefs, Jennifer / The Healthy Foodbook

mama zei

Ik ben wel benieuwd wat voor vervangers je voor het brood zult gaan gebruiken. Als ik er zo over nadenk, ben ik bang dat ik ook wel enigszins verslaafd ben aan lekker ruikend vers donkerbruin gebakken brood.

Volgers