27 aug 2013

LIFE Kermis

Brummen.  Het dorp waar ik grotendeels van mijn leven ben opgegroeid maar wat ik nu graag ontvlucht op mijn kamer in Arnhem. Eigenlijk valt er weinig te beleven behalve eens in het jaar: De Kermis. Een jaarlijks terugkerend feest in het dorp waar het verder eigenlijk altijd angstvallig stil is. De kermis in Brummen is voor de dorpelingen een soort heiligdom. Rozen verwelken, relaties gaan uit, mensen overlijden, de wereld kan vergaan maar de kermis in Brummen zal er eind augustus altijd staan. 

De kermis zelf bestaat uit een paar opgestelde toestellen waar de verf vanaf bladdert. Maar de attracties zijn al jarenlang hetzelfde en als ik ze zie dan overvalt me een nostalgisch gevoel. Het gevoel dat je krijgt als de kerstboom weer is opgetuigd krijg ik bij de flikkerende lampjes van de gokkasten. Dit jaar waren mijn vriendinnen en ik een beetje ontdaan omdat de indeling van de attracties anders was dan andere jaren. En die indeling hoort bij de kermis.

Maar waar het bij de kermis werkelijk om draait is het driedaagse feest in de kroeg. Een trip down memory lane  wordt bewandeld als men zich door de menigte wurmt richting de bar. Men passeert het pad van ex-geliefden, oude scharrels, verre familieleden maar ook oud collega's, klasgenoten en buren. Iedereen is present. Nieuwe dorpelingen staan vanaf de zijlijn toe te kijken terwijl ze nippend een biertje drinken. Op zoek naar een bekend gezicht wat hun aansluiting geeft tot de grote mensenmassa. In de hoop ook ooit onderdeel uit te maken van het dorp. Maar tevergeefs. 

De kermis in Brummen is ook een soort vrijkaart om te doen wat je wil. Van dansen op wiebelende biertafels, 's morgens om 8 uur beginnen met het eerste drankje, het 's middags over al je vrienden heen gooien, beginnen met roken tot aan vrijen met de buurman. 'Ach het is kermis'. Het saamhorigheidsgevoel van een dorp is sterk tijdens de kermis. Onbewust hebben de inwoners het gevoel dat er iets is wat ze bindt. Ik word daar soms kriebelig van maar eerlijk gezegd.. bun ik best wel blie dat Brummen besteet.

Follow my blog with Bloglovin

Geen opmerkingen:

Volgers