8 jul 2013

FASHION MoBa?

Als nieuw inwoonster van Arnhem heb ik nog een hoop te ontdekken. Waaronder de Mode Biënnale, ook wel de MoBa, dat deze maand plaatsvindt in de stad. Al een hele tijd geleden werd ik op de grote stations geconfronteerd met de posters over Fetishism in Fashion. In het centrum van de stad hingen overal vlaggen. In de Bijenkorf kwam ik mooie handbeschilderde jurken tegen, in de binnenstad allerlei spannende pop-up terrasjes. Op Facebook bekeek ik allerlei updates over etalagewedstrijden met fetisjisme als thema en ik wist: ik moet naar de MoBa!


De Mode Biënnale. Het is aan de gang, maar wat is het nou?  Waar moet ik dan heen? Samen met vriendin Simone bezocht ik de Artez Finals, daar raakte ik al razend enthousiast over de Biënnale al wist ik niet waar ik het moest zoeken. Toch ben ik er geweest, denk ik. Simone appte: ga je mee naar de hoofdexpositie van de MoBa? Ja!



Een kaartje kost 15 euro en dan kan je naar verschillende exposities verspreid door de binnenstad. De hoofdexpositie bevindt zich in het Rozet, overigens al een heel interessant gebouw op zich. De MoBa heeft dit jaar als thema fetisjisme, gekozen door curator Lidewij Edelkort. Fetisjisme kent vele uitingsvormen. Deze subthema's zoals nudisme (nude-kleuren), Japans, SM-achtige leren pakken, babykleding voor grote mensen en nog veel meer is allemaal terug te zien in het hedendaagse modebeeld.  


Jurken van bekende en (voor mij) onbekende ontwerpers en modehuizen waren er te bewonderen. Ik heb mijn ogen uitgekeken. Na drie verdiepingen vol mode was ik wel toe aan een break. De andere exposities bewaar ik voor later week. Maar nu snap ik: MoBa is tof!

Geen opmerkingen:

Volgers