1 feb 2014

Bezoek Chanel de Legende


Chanel: de Legende, is een tentoonstelling in het gemeentemuseum van Den Haag. Op de valreep, een paar dagen voor sluiting bracht ik er een bezoek met mijn moeder. Ik was nog niet eerder in het gemeentemuseum van Den Haag geweest en verwachtte dan ook niet veel. Gelukkig maar want het was vrij klein, veel replica's en weinig écht Chanel. Maar de boodschap van de tentoonstelling was duidelijk. De invloed van Coco Chanel is nog steeds in het huidige modebeeld ondenkbaar. Haar levensverhaal werd al eens verfilmd (aanrader!) en tijdens deze voorstelling werd me nog eens duidelijk waarom Chanel een legende is.

 Begin van  de 19e eeuw waren haar ontwerpen vernieuwd, vrouwen vast geregen in korsetten lieten zich inspireren door de hoeden- en later kledingontwerpster Coco Chanel. Los zittende toch mooi vallende kleding in basiskleuren als wit, grijs en zwart.  Later in de jaren 50 werd haar mantelpakje populair. Nog steeds veel gekozen door vrouwen om er netjes en gekleed uit te zien. Chanel had een aantal uitgangspunten die vandaag de dag weer terugkomen.  Basisstukken waar een vrouw zich in kan bewegen. Geschikt voor zowel 's middags als 's avonds als een soort vast kostuum. Maar met mooie sieraden kan je iedere outfit weer anders maken.
Chanel maakte costume jewellry populair, zogenaamde nepsieraden die gecombineerd konden worden met echte sieraden. Deze feiten op een rij deden me denken aan de documentaire  It's in the Sky, ik bedacht me dat Chanel mooi past bij deze tijd. Want het vaste kostuum van een vrouw met eenvoudige kleuren en vormen, tijdloos en draagbaar op verschillende wijze past bij onze crisistijd. Waarin we duurzaam willen leven en we willen consuminderen en kiezen voor kwaliteit tegenover kwantiteit. De basis van Chanel is dus nog steeds actueel. 



PS. Je kon er ook een écht Chanel jasje passen :-)
.Follow my blog with Bloglovin

Geen opmerkingen:

Volgers