8 dec 2013

DIY Kerstballen haken

Mijn voornemen was om de kerstboom op mijn studentenkamer vol te hangen met zelfgemaakt prut. Maar hij bleek sneller vol dan gedacht met gekleurde ballen gewoon uit de winkel. De afgelopen weken ben ik wel erg druk geweest met mijn zelfgehaakte kerstballen. Inspiratie deed ik op via internet, maar opzoek naar een kant en klaar patroon bleek lastig. Helemaal omdat ik al in geen jaren meer iets heb gehaakt. De moed zonk me dan ook even in de schoenen toen ik met mijn bollen wol en haaknaald aan de slag ging. Maar de beste tip die ik las op internet is eigenlijk als volgt:

Neem een plastic kerstbal (van de Xenos). En maak een magic circle (haak meerdere steken en verbindt de eerste met de laatste).Haak hierin verder en de cirkel wordt steeds groter. Voeg soms extra steken toe om de cirkel te laten groeien, pas regelmatig op je kerstbal of je haakwerk gaat passen. Haak een aparte boven- en onderkant, et voila. Aan elkaar naaien en je kerstbal is klaar.

Goed dat klinkt wellicht iets makkelijker dan hoe het in werkelijkheid is. De eerste kerstbal is dan ook een stuk rommeliger dan de derde die ik maakte. Nog leuker lijkt het me om ze op te fleuren met kraaltjes en (kerst) pailletten.

De foto's maakte ik trouwens in de witte boom thuis, maar ik heb op mijn kamer in Arnhem een ouderwetse groene. Mét gekleurde lampjes, lekker ordinair maar ik word er gelukkig van. En ik ben het kerstballen haken nog lang niet zat! Een heerlijk klusje voor in de trein.

Follow my blog with Bloglovin

Geen opmerkingen:

Volgers